Het beheer van legionellapreventie in zorginstellingen vormt vaak een uitdaging. Met uitgebreide waterinstallaties en strenge richtlijnen omtrent legionellapreventie, is grondig handelen noodzakelijk. Maar in een tijd waarin zorginstellingen kampen met een tekort aan personeel, wordt de druk om deze beheerstaken efficiënt en effectief uit te voeren steeds groter. Digitalisering biedt hier een oplossing door processen te stroomlijnen en ruimte te creëren voor prioritaire taken. Maar hoe werkt het digitaliseren van legionellapreventie in de praktijk en wat zijn de voordelen?
Het organiseren van legionellabeheer kan voor zorginstellingen best uitdagend zijn. Vaak zijn er uitgebreide en complexe waterinstallaties aanwezig en wordt er op grote schaal water gebruikt. Bovendien moeten zorginstellingen als prioritaire locatie voldoen aan strenge richtlijnen als het gaat om legionellabeheer. Het naleven van deze regelgeving vereist grondige kennis en continue inspanningen, zoals watertemperatuur meten en tappunten spoelen.
Met steeds minder zorgpersoneel beschikbaar, is het uit handen nemen van dit soort beheerstaken een must. Een digitaal systeem kan legionellabeheer stroomlijnen en ruimte bieden aan het personeel om zich te concentreren op andere kerntaken. Tegelijk houd je als organisatie grip op de voortgang van het beheer. Dit zorgt voor een hoge mate van veiligheid als het gaat om legionellapreventie. Ook geeft zo’n systeem achteraf een veel duidelijker overzicht van alle uitgevoerde werkzaamheden. Alle informatie is compleet, waardoor de controles sneller uitgevoerd kunnen worden.
Digitaliseren van legionellapreventie begint bij een softwareplatform met bijbehorende app. In de app worden alle werkzaamheden bijgehouden, maar is ook informatie terug te vinden die nodig is voor het beheer. Denk aan naslagwerk, documenten en tekeningen met genummerde tappunten. Ook doet de app dienst als digitaal logboek, waarin de gegevens van alle metingen verzameld worden.
Als tweede zijn er sensoren nodig die automatisch temperatuurmetingen uitvoeren. Wie nog een stap verder wil gaan, kan op basis van temperatuurwisselingen bepalen of een tappunt wel of niet gebruikt is. Dit scheelt in het aantal tappunten dat extra gespoeld moet worden. In de ultieme situatie worden zelfspoelende kranen geïnstalleerd, waardoor ook bij onvoldoende gebruik van het tappunt geen actie vanuit het personeel nodig is. Naast tijd, levert digitale legionellapreventie dus ook waterbesparing op. Zo wordt het niet alleen een veilige en efficiënte, maar ook een duurzame oplossing.
Hoewel de initiële investering in een digitaal systeem aanzienlijk kan zijn, kunnen zorginstellingen op lange termijn kosten besparen door efficiënter en duurzamer legionellabeheer. De kwaliteit van de beheersmaatregelen blijft geborgd en dat terwijl er minder acties nodig zijn vanuit het personeel. Voor veel zorginstellingen dus een zucht van verlichting.
Al met al biedt digitalisering van legionellapreventie zorginstellingen een efficiënte en duurzame oplossing voor een complex probleem. Met een softwareplatform, een app, sensoren en zelfspoelende kranen kunnen de meeste beheerstaken geautomatiseerd worden, wat de belasting op het personeel verlicht. Digitalisering is niet alleen een stap richting veiligheid en efficiëntie, maar ook naar een duurzamere toekomst voor legionellabeheer in zorginstellingen.
Stuur uw gegevens naar onze specialist en we nemen zo spoedig
mogelijk contact op met u. Of bel ons op +31 (0) 592 35 00 00